Tedarik Zinciri Sıkıntıları ve Yönetimi
  • 12.09.2022

Tedarik Zinciri Sıkıntıları ve Yönetimi

2020 yılından itibaren Dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgını, insanların hayatını doğrudan etkilediği gibi, dünya ticaret ağını da derinden sarstı. Çin merkezli başlayan salgın, yaşam tarzımızı değiştirirken, tedarik zincirinde de ciddi sorunları tetikledi.

Enerji ve hammadde fiyatlarındaki artış, nakliye ve lojistik ağındaki gecikmeler ile büyüyen krizin etkileri yeni yeni sarılmaya başladı. Yaşanan bu süreçte tüm ticari işletmeler için tedarik zinciri yönetiminin ne kadar önemli olduğu anlaşıldı.

Tedarik Zinciri Nedir? Hangi Aşamalardan Oluşur?

Tedarik zinciri, işletmelerin ve markaların ürettikleri mal ve hizmetleri tüketiciye ulaştırması için gerekli olan tüm faaliyetleri ve bağlantıları kapsayan süreçtir.

Verimli ve optimize edilmiş bir tedarik zinciri, tüketici siparişlerini ve lojistik ihtiyaçlarını etkin bir şekilde karşılar. Aynı zamanda üretim ve dağıtım maliyetlerini düşürür, müşteriye ürünlerin daha kısa sürede ulaşmasını sağlar.

Tedarik zinciri sadece üretici ve tedarikçiyi değil, aynı zamanda taşıyıcıları (lojistik), stokçuları (depolama), perakendecileri ve hatta müşterilerin kendisini de içerir.

Müşteri, tedarik zincirinin ayrılmaz bir parçasıdır, aslında bunların temel amacı müşterinin ihtiyaçlarını karşılamak ve bu süreçte kâr elde etmektir.

Tedarik zinciri, temel olarak 3 aşamadan oluşur: tedarik, üretim ve dağıtım.

Tedarik tarafı, üretim için hammaddelerin nasıl, nerede ve ne zaman tedarik edildiğine odaklanır. Üretim, bu hammaddeleri bitmiş ürünlere dönüştürür ve son aşamada dağıtım, bu nihai ürünlerin bir distribütör, depo ve perakendeci ağı aracılığıyla tüketiciye ulaşmasını sağlar.

Tedarik Zinciri Yönetimi Nedir? Şirketler İçin Neden Önemli?

Tedarik Zinciri Yönetimi (SCM ), dünya çapında teknoloji ve en iyi iş uygulamalarının birleşimi olarak ortaya çıkıyor. Başarılı bir tedarik zinciri, doğru ürünü, doğru yerde, doğru zamanda, gerekli fiyatta ve mümkün olan en düşük maliyetle son müşteriye ulaştırır.

Bu nedenle tedarik zinciri yönetimi, müşteri ihtiyaçlarını mümkün olduğunca verimli bir şekilde karşılamak amacıyla tedarik zinciri içindeki operasyonları planlama, yürütme ve kontrol etme sürecidir.

Tedarik zinciri yönetimi, tedarik zinciri faaliyetlerinin planlanması, organizasyonu, yönlendirilmesi ve kontrolüne dayanır. Bu faaliyetler, nihai tüketiciye teslim edilen ürün veya hizmetin değerini en üst düzeye çıkarmak amacıyla tüm zincir boyunca ürün veya hizmetlerin parasal akışlarının yönetimini içerir.

Verimli bir tedarik zinciri yönetimi, ürün kalite kontrolünün takibini kolaylaştırır. İşletme maliyetleri azalır. Ürünler, müşteriye daha hızlı ulaştırılır. Müşteri memnuniyeti sağlanarak, işletmelerin hedeflerine ulaşması kolaylaşır.

Covid-19 Salgınının Tedarik Zincirine Etkileri

COVID-19 pandemisi, küresel ekonomileri derinden etkiledi. Bu, dünya çapında sayısız işletmeyi etkileyen arz kıtlığına neden oldu. Domino etkisi küresel tedarik zinciri boyunca sürerken, tekstil şirketleri de dahil olmak üzere birçok uluslararası şirket pandemiden etkilendi.

Üretimdeki aksaklıklar, konteyner limanlarında artan birikmeler ve sürücü sıkıntısı, tedarik zincirinin sürdürülmesindeki zorlukları daha da ağırlaştırdı.

Elektronik, otomotiv, tüketim malları, ilaç ve tıbbi ekipman ve malzemeleri içeren ana endüstriler, tedarik zincirindeki kısıtlamalardan ve darboğazlardan etkilendi.

Tedarik zincirlerinin birbirine bağlılığı, tekstil ve kimya endüstrilerini de etkiledi. Tekstil, giyim, deri ve ayakkabı sektörleri fabrika ve mağaza kapanışlarından, satışlarda düşüşten ve kaynak bulma güçlüklerinden zarar gördü.

Lojistik kısıtlamalar ve nakliye düzenlemeleri, sevkiyatların gecikmesine neden oldu. Yüksek talep ve düşük malzeme arzı ile fiyat artışları kaçınılmaz hale geldi.

Günümüzün küreselleşmiş tedarik zinciri ağı, mümkün olan en düşük fiyata minimum teslim sürelerini belirlemek için optimize edilmiştir. Pandemi, küresel tedarik zincirlerini en çok etkileyen kriz olsa da, yaşanan süreç şirketlerin eksikleri görmesini ve buna yönelik adımların atılmasını zorunlu hale getirdi.

Tüm bu nedenlerle, tedarik zinciri ağzının yeniden gözden geçirildiği bir döneme girildi. Şirketler, üretim, nakliye ve depolama ağlarını yeniden değerlendirmekte, uzun vadede arz güvenliği sağlayacak stratejilere yönelmektedirler.

Tedarik Zincirinde Dijital Dönüşüm

Koronavirüs tüm iş sektörlerini önemli ölçüde etkiledi. Tedarik zincirlerindeki ve müşteri davranışlarındaki değişiklikler, yeni stratejilerin geliştirilmesini zorunlu kılmıştır.

Gelişmiş teknolojiler, şirketlerin ürün ve çözümler geliştirme, müşterilerle etkileşim kurma ve operasyonları yönetme biçimlerini hızla değiştiriyor. Buna örnek olarak birçok şirketin çalışanlarına evden çalışma imkanı sunarak yeni bir iş modelini devreye sokması gösterilebilir.

Bu bağlamda, müşteri hizmetlerini iyileştirmek, işletme maliyetlerini azaltmak ve marjları iyileştirmek için süreçlerini dönüştürerek hem endüstriyel alanda hem de tedarik zinciri boyunca verimlilik elde etmek çok önemlidir.

Bununla birlikte, günümüzün tedarik zinciri, müşteri ihtiyaçlarını karşılamak için farklı departmanlardan (pazarlama, ürün geliştirme, satın alma, üretim veya dağıtım) alınan, büyük ölçüde izole edilmiş bir dizi adımdan oluşmaktadır.

Dijitalleşme, bu süreçler arasındaki engelleri ortadan kaldırır ve tedarik zincirinin hammadde tedarikçilerinden, ürün üreticilerine ve müşterilere kadar tüm paydaşlar için entegre ve şeffaf bir ekosistem haline gelmesini sağlar.

Dijital tedarik zinciri, entegre planlama, akıllı lojistik görünürlük, akıllı depolama, dijital satın alma ve gelişmiş tahmine dayalı analitiği içerir.

Tüm bunlar, şirketlerin tedarik zinciri aksaklıklarını proaktif olarak öngörmelerini ve ele almalarını, bunu uçtan uca modellemelerini ve koşullar değiştikçe gerçek zamanlı olarak ayarlamalarını sağlar.

Bu şekilde, müşterilere daha verimli ve şeffaf hizmetler sunarak şirketlerin rekabet avantajı elde etmelerini sağlayan yüksek derecede esneklik ve çeviklik elde edilir.

Tekstil, Moda ve Hazır Giyim Toptancıları için Türkiye’nin Önemi

Asya ve Avrupa’yı birleştiren bir ülke olan Türkiye, özellikle pandemi sürecinde tedarik zinciri yaşayan şirketler için en iyi tedarik merkezi konuma geldi. 

Avrupa pazarına yakınlığı ile lojistik açıdan avantaja sahip olan Türkiye’de moda ve hazır giyim sektörüne yönelik üretim yapan birçok kaliteli marka bulunmaktadır.

Türk kumaşları, tekstil, moda ve hazır giyim ürünleri kalite ve fiyat açısından Çin ve Hindistan gibi ülkelerle rekabette öne çıkmaktadır.

Özellikle pandemi sürecinde Çin ve Asya ülkelerinde yaşanan tedarik zinciri sorunları, Türkiye’nin yeni tedarik noktası olarak tercih edilmesinde etkili oldu.

Türk üreticiler çok çeşitli tekstil ürünleri ve bitmiş kumaşlar üretebiliyor ve her şeyin tek bir ülkede üretilebilmesi, perakendeciler için lojistik ve kaynak bulmayı kolaylaştırmanın yanı sıra teslimat sürelerini de hızlandırıyor.

Asya tipik olarak Türkiye'nin Avrupa'ya yakınlığı ile rekabet edemez, bu da alışveriş yapanların belirli bir sezonda popüler ürünleri hızlı bir şekilde yeniden sipariş etmelerine olanak tanır (bu moda endüstrisinde çok önemlidir). Siparişler beş ila yedi gün içinde verilebilir ve numuneler alınabilir. Karşılaştırıldığında, Çin'den Fransa'ya numune nakliyesi en az 41 gün sürer.

Türkiye, tekstil ve giyim ürünlerindeki düşük fiyatları, ürünlerinin kalitesi, tedarikçilerinin güvenilirliği ve teslimat hızı ile Avrupa'nın en ilgi çekici üç tedarik alanından biri haline geldi.

MAY ATKI: Tekstil ve Moda Sektöründe Tedarik Lideri

May Atkı, tekstil ürünlerinin üretimi ve satışı alanında Avrupa ve Orta Doğu'nun lider markasıdır. Farklı renk ve tasarımlarda ürettiğimiz çorap, bere, atkı, sweatshirtler ve lisanslı giyim ürünlerimiz ile hizmetinizdeyiz. E-ticaret üzerinden aktif satış yapan firmalar, Instagram butikleri, toptancılar, distribitörler, taraftar ürünleri satan firmalar için ideal iş ortağıyız.

Avrupa kalite standartlarında, geniş bir üretim kapasitesine sahip fabrikamızda üretimini yaptığımız ürünleri en uygun fiyatlarla sizlere ulaştırıyoruz. Detaylı bilgi almak için lütfen bizimle iletişime geçin!

Son Yazılar